Werkvormen: onderwijs- leergesprek, demonstratie, simulatieoefeningen, reflectieopdrachten, groepswerk
Begeleiding: de groep van maximum 16 cursisten wordt steeds begeleid door twee trainers
Duurtijd: 10 lesdagen van 09.30 – 17.00 u. en één certificatiemoment van 09.30 – 13.00 u. (74 uur)
Lesdagen: De lesdagen vallen steeds op een vrijdag van 09.30 u tot 17.00 u. en één certificatiemoment van 09.30 – 13.00 u.
2018: 21/09 – 5/10 – 26/10 – 16/11 – 14/12
2019: 18/01 – 22/02 – 22/03 – 26/04 – 24/05 – 14/06
Locatie: A.I.H.P vzw, Hoge Dreef 96, 2980 Zoersel.
Taken en zelfstudie (100 u)
Literatuuropdrachten Intervisie Persoonlijk ontwikkelingsplan
Studietijd (90 u)
Verwerking van eigen nota’s Verwerking van theorie Vaardigheden inoefenen in eigen werkomgeving/context
Examen/certificatie (5 u)
Schriftelijke opdracht: analyse en bespreking van een coaching gesprek (video-opname) Coaching gesprek voeren Portfolio
PROGRAMMA – 3 blokken – 10 lesdagen
Dag 1 - Blok 1 - Werken Aan De Basishouding
Blok 1: Werken Aan De Basishouding
lesdag 1
Kennismaking
Werken aan een veilig klimaat
Wat is coaching? Wat is coaching niet?
Wettelijk kader
Competenties van de coach
Eigen deel: waar wil ik staan aan het einde van deze opleiding? Van waaruit wil ik dit doen? Doelen formuleren. Welke gedachten kunnen me hinderen (ACT: monsters op het pad)
Dag 2 en 3 - Blok 1 - Werken Aan De Basishouding
Blok 1: Werken Aan De Basishouding
lesdag 2 en 3
Basishouding
o Client-centered basishouding (echtheid, empathie, onvoorwaardelijke acceptatie, respect)
o Joiningtechnieken
o Een alliantie creëren
o Een gesprek openen
o Luisterhouding inoefenen
o Empathie tonen
o Wat werkt binnen coaching?
Een gesprek openen
Het mandaat
Dag 4 - Blok 2 - Een Coachtraject Opzetten
Blok 2: Een Coachtraject Opzetten
lesdag 4
Structuur van een coach gesprek (GROW model)
Hoe kijk je naar de mens en zijn zorgen: Basisfilosofie, inspiratie stromingen
Huidige situatie exploreren
o Vragen die de coachee tot inzicht brengen
o Doorvragen
o Samenvatten/ herkaderen
o Parafraseren
o Concretiseren
o Patronen herkennen
o Positief bekrachtigen…
Dag 5 - Blok 2 - Een Coachtraject Opzetten
Blok 2: Een Coachtraject Opzetten
lesdag 5
Wat is gedragsverandering
Wat betekent weerstand?
Waarden
o Wat zijn waarden
o Waarom zijn ze belangrijk?
o Hoe kan je bevragen, met waarden werken
Gewenste toestand in kaart brengen.
Mirakelvraag
Doelen formuleren
Uitzonderingen bevragen
Context, voorwaarden bevragen
Dag 6 - Blok 2 - Een Coachtraject Opzetten
Blok 2: Een Coachtraject Opzetten
lesdag 6
Wat weerhoudt de coachee, hindernissen bevragen.
Uitzonderingen exploreren
Schaalvragen stellen
Belemmerende overtuigingen
o Wat zijn overtuigingen
o Model logische niveaus van Dilts
o Hoe ontstaan overtuigingen
o Hoe omgaan met belemmerende overtuigingen
Dag 7 - Blok 2 - Een Coachtraject Opzetten
Blok 2: Een Coachtraject Opzetten
Fundamenteel zelfvertrouwen
o Wat is fundamenteel zelfvertrouwen
o Innerlijke criticus
o Hoe omgaan met de innerlijke criticus
Hoe omgaan met moeilijke gevoelens
Dag 8 - Blok 2 - Een Coachtraject Opzetten
Blok 2: Een Coachtraject Opzetten
lesdag 8
Commitment, acties formuleren
Een plan opstellen
Verbindende communicatie
Met zorg confronteren
Feedback geven
Een traject afronden
Dag 9 - Blok 3 - Ik Als Coach
Blok 3: Ik Als Coach
lesdag 9
Oefendag
Hoe presenteer ik mezelf als coach
Dag 10 - Blok 3 - Ik Als Coach
Blok 3: Ik Als Coach
lesdag 10
Schriftelijke evaluatie, practica en inleveren portfolio
Feedback op portfolio
Bespreking coachgesprek
Certificatie